zondag 24 augustus 2014

Telegraaf juni 2014 Opgeknapt door stempels maken

Het onstaan van Ludiec en Differentcolors.


Ontzettend leuk dat ik een interview werd afgenomen en er een stuk in de Telegraaf stond van de zomer.


 Judith van   Leverink:   „Ik maak kwalitatief hoogwaardige stempels voor de hobby-  wereld.”   foto: Peter Schoonen


ma 23 jun 2014, 14:35

Opgeknapt door stempels maken

door Paola van de Velde

Hard werken heeft Judith van Leverink altijd al gedaan. Eerst in de horeca en de detailhandel, later als medewerkster van de facilitaire dienst bij het Energie onderzoekscentrum (ECN) in Petten. Totdat het werk haar te veel werd, zij overspannen raakte en uiteindelijk besloot van haar hobby haar beroep te maken. Onder de merknaam Different Colors brengt ze haar zelfontworpen stempels op de Europese markt. „Zeventig uur per week draaien, is geen bezwaar nu ik doe wat ik leuk vind.”
    „Bij mijn vorige werkgever was ik multi-inzetbaar”, vertelt de creatieve Noord-Hollandse. „Ik maakte verzendingen klaar, hielp mee in de postkamer, maar gaf ook rondleidingen aan schoolkinderen. Ik vond alles leuk, totdat ik ziek werd. Het klinkt misschien tuttig, maar het liefst was ik thuis bezig met kaarten maken en stempelen. Daar knapte ik van op, terwijl ik van mijn baan alleen maar afknapte.”
    Uiteindelijk besloot ze afscheid te nemen van haar oude baan en haar hart te volgen. „Ik ben begonnen met workshops geven en hobbymaterialen verkopen, maar al snel werd mij duidelijk dat ik zelf een product in de markt wilde zetten. Samen met mijn man heb ik een ander huis gekocht met een studio erbij. Daar ben ik mijn eigen stempels gaan maken in mijn atelier Ludiec. Inmiddels heb ik ook een groter pand ter beschikking waar de productie plaatsvindt.”
    „Via internet had ik mijn licht opgestoken over alle moderne technieken die er voorhanden zijn. Ik had gespaard en wist precies welke machine ik wilde hebben. De eerste keer dat ik bij die fabriek langsging, keken ze wel even vreemd op. Een huisvrouwtje dat een dure machine wilde kopen. Maar toen ik eenmaal met ze in gesprek kwam, zagen ze wel in hoe serieus en hoe goedgeïnformeerd ik was.”
    Stap voor stap vervolmaakte Van Leverink haar producten, die ze in Nederland, België, Spanje, Italië, Duitsland en Finland verkoopt. „Ik ontdekte dat ik veel meer kon dan ik ooit voor mogelijk had gehouden. Met hulp van mensen van de sociale werkplaats die de stempels in elkaar zetten, maak ik kwalitatief hoogwaardige artstempels voor de hobbywereld. Ik werk alleen met hout en rubber, geen plastic, want dat zie je terug in de afdruk. Mijn thema’s zijn divers: van bloemen en dieren tot een mannenreeks met o.a. een wijnglas, pijp en hoedje.”